Over ons

Meer informatie over caravan & camperbanden

In het verleden werd er minder kritisch gekeken naar caravanbanden en camperbanden. Gelukkig is de tijd dat fabrikanten en caravandealers verkeerde banden onder caravans monteerde allang voorbij. Toch mag je er (nog) niet standaard vanuit gaan dat de toegepaste banden goed zijn afgestemd op het maximaal toelaatbare gewicht van jouw caravan. Zeker niet wanneer je een gebruikte caravan koopt. Vraag de dealer, als vervanging door bijvoorbeeld ouderdom noodzakelijk is geworden, of hij banden monteert welke goed passen bij het beladen gewicht van de caravan. Kijk in de papieren van de caravan voor het maximale beladen gewicht. Het is van groot belang dat je hierbij niet teveel afwijkt van de officiële opgave. Zeker niet naar beneden afronden!

Maar niet alleen banden met een te laag draagvermogen kunnen voor problemen zorgen. Ook het monteren van banden met een veel te hoog draagvermogen is sterk af te raden. Zulke banden dragen niets meer bij aan de (noodzakelijke) vering en veiligheid. Sterker nog, ze zijn te stug en laten de caravan daardoor teveel ‘stuiteren’ waardoor de kans op schade aan het onderstel, opbouw en inrichting sterk vergoot wordt. Niet doen dus. Een marge van 10% naar boven is meer dan voldoende. Een marge naar beneden is sterk af te raden.

Het belang van het goed balanceren van autowielen is bekend. Helaas is het balanceren van wielen in de caravanwereld nog niet zo vanzelfsprekend. Er zijn fabrikanten en dealers die hier wel op controleren en de wielen goed gebalanceerd monteren. Gelukkig zijn er ook bedrijven die hier, tijdens een onderhoudsbeurt, wel aandacht aan besteden en daar waar nodig de wielen opnieuw balanceren.

Let op! Een niet gebalanceerd wiel kan heftige trillingen veroorzaken. Zo heftig, dat schade (scheurvorming) aan het onderstel en/of de opbouw niet ondenkbaar is. Rij bij twijfel altijd even bij je dealer of onderhoudsbedrijf langs.

Laat altijd het juiste ventiel monteren. Gewone rubber ventielen mogen niet gebruikt worden bij een bandenspanning van meer dan 4,5 bar. Er zijn speciaal versterkte rubber- of metalen ventielen die geschikt zijn voor een hogere bandenspanning. Bij de veel gemonteerde ‘re-inforced’ of ‘C’ banden kan de spanning tot 5 bar opgevoerd worden. Dit kan door de warmte ontwikkeling tijdens het rijden zelfs nog iets oplopen. Monteer daarom altijd het juiste ventiel.

Al vele jaren is er discussie over het tijdstip van vervanging van banden van recreatievoertuigen (met name caravanbanden). Immers, bij deze voertuigen is vaak niet de profieldiepte van de banden aanleiding voor vervanging, maar de veroudering. Daarnaast is er sprake van een aanzienlijk gewicht ten opzichte van het draagvermogen van de banden en staat het voertuig vaak langdurig stil.

Verschillende brancheverenigingen (ANWB, BOVAG en VACO adviseren dan ook om caravanbanden na 6 tot 7 jaar preventief te laten controleren en bij twijfel direct te vervangen al lijken de banden nog goed. Haarscheurtjes door uitdroging kunnen zwakke plakken in het rubber veroorzaken. Ook de flexibiliteit van het rubber zal afnemen door uitdroging en lang stil staan.

Het werkelijke verouderingsproces van banden zal met name beïnvloedt worden door de wijze van opslag en het gebruik; te weten blootstelling aan ozon-inwerking, UV-straling en hoge(re) temperaturen. Wanneer banden onder goede omstandigheden (koel, donker en droog) worden opgeslagen, kan dit minder invloed hebben op het verouderingsproces.

Hoe oud zijn mijn caravanbanden?

De productiedatum staat op elke band middels een DOT code aangegeven. De laatste vier cijfers van deze code zijn hierbij belangrijk. De eerste twee cijfers hiervan duiden op de productieweek en de laatste twee cijfers op het productiejaar. Bijvoorbeeld DOT 1318. Deze banden zijn dus geproduceerd in week 13 van 2018. Banden die ouder zijn dan 1999 hebben hier 3 cijfers in plaats van 4, maar we hopen dat je deze inmiddels niet meer gebruikt!

Polissen caravanverzekeringen

De verzekeringsmaatschappijen hanteren bij het verzekeren van een caravan verschillende voorwaarden wat de banden betreft. Deze voorwaarden lopen sterk uiteen, van het verplicht vervangen van banden ouder dan zes jaar tot de verplichting tot voldoende zorg/onderhoud. Lees de polisvoorwaarden van jouw caravanverzekering eens goed door en neem bij twijfel contact op met uw verzekeringsmaatschappij.

Let op! Aan een Tempo 100-ontheffing (geldig in Duitsland) zijn de voorwaarden gesteld dat de banden van de caravan of aanhanger niet ouder mogen zijn dan 6 jaar. Daarna is het verplicht om nieuwe banden te laten monteren. Ook moeten deze banden altijd het juiste draagvermogen hebben en een snelheidscodering hebben van minimaal 120 km per uur. Houdt je aan deze regels. Hier wordt sterkt op gecontroleerd!

Veel caravanbanden worden maar een paar weken per jaar gebruikt. De overige periode staat de caravan meestal stil in een stalling. Controleer je banden direct na het ophalen van de caravan. Droogtescheurtjes zijn een teken van veroudering. Op zich nog niet direct een rede voor vervanging maar als ook de leeftijd van de banden richting de 6 jaar gaat is het absoluut raadzaam de caravanbanden te laten controleren en eventueel te vervangen. Let op! Een band kan er op het eerste oog na de winterstallingsperiode best nog wel goed uit zien. Droogtescheurtjes zijn niet altijd direct zichtbaar maar openbaren zich vaak pas na enkele kilometers rijden na een lange periode van stilstand. Check daarom altijd de caravanbanden nogmaals na de eerste korte rit!

Als een caravan lang stil heeft gestaan in de winterstalling, bestaat de kans dat er zogenaamde ‘platte kanten’ op de banden zijn ontstaan. Op zich kan dat geen kwaad, want als de band warm is gereden verdwijnt die plek meestal vanzelf. Is dat niet het geval dan zijn de banden vaak wat ouder en niet meer zo flexibel. Vaak dienen de banden dan te worden vervangen.

Wil je die ‘platte kanten’ voorkomen, pomp de banden dan voor de winter extra hard op (± 0,5 bar).

Een nog betere optie is om de caravan gedurende de stallingsperiode ‘opgebokt’ laten staan(met de wielen los van de grond). Plaats de steunen onder het chassis, dit is ook beter voor de asrubbers.

Er wordt wel gedacht dat een caravanmover schade aan de banden kan aanrichten. En wie de krachten van de aandrijfrollen op het loopvlak van de band wel eens van dichtbij heeft bekeken kan zich daar wel iets bij voorstellen. Maar het verstevigde loopvlak van een caravanband kan echter heel wat verdragen en, uiteraard bij de juiste montage en het juiste gebruik, zal de mover de banden niet snel beschadigen.

Controleer echter regelmatig of de mover nog in de juiste stand gemonteerd staat en dat er na gebruik geen zichtbare schade is. Laat bij twijfel altijd even je bandenspecialist hier naar kijken.